15.12.12 г.

Голяма разлика от общия водомер



            Тъй като доста хора ме питат какво да правят след като имат начислено неестествено голямо количество вода от разликата от общия водомер и индивидуалните водомери в даден блок или кооперация реших да напиша настоящата статия, като ще се постарая да съм максимално полезен.

            Да започнем с това как се извършва отчета на водомерите в блоковете. Първо се засича общия водомер заедно с представител на етажната собственост, който се разписва в карнета, а след това се засичат индивидуалните водомери /индивидуални водомери се наричат всички такива, които са монтирани след общия и имат открити партиди във ВиК дружеството/. В случай, че няма достъп до някои от апартаментите на тях се начислява служебно според същия период на предходната година. След това се сумира отчетеното количество от всички индивидуални водомери. Идеалния вариант е ако отчетеното количество вода по общия водомер съвпада със получената сума.
            Ако общия водомер е отчел по-голямо количество вода отколкото сумата от индивидуалните водомери то разликата се разпределя пропорционално на изразходваното количество вода от всеки индивидуален водомер.
            Ето  пример за един вход с 12 апартамента с общ водомер отчел 140 куб.м. вода.



N апартамент
консумация
РОВ
общо
A
B
C
D=B+C
1
6
2.40
8.40
2
8
3.20
11.20
3
10
4.00
14.00
4
12
4.80
16.80
5
4
1.60
5.60
6
5
2.00
7.00
7
7
2.80
9.80
8
9
3.60
12.60
9
11
4.40
15.40
10
11
4.40
15.40
11
7
2.80
9.80
12
10
4.00
14.00
общо
100
40
140


 
Коефициента за разпределението на общата вода се изчислява по следната формула:
К=(150-100)/100=0.4

Отчетената консумация вода по индивидуалните водомери се умножава с коефициента и се получава крайното количество вода за всеки индивидуален водомер.

В дадения пример коефициента е по-голям от 0.2, което означава, съгл чл.32, ал.5 от наредба 4/14.09.2004 г. На МРРБ, че представител на ВиК дружеството трябва писмено да уведоми домоуправителя на входа. Ето и самите пасажи от наредбата, които касаят разглеждания случай:


(5) При разлика в отчетеното количество вода по ал. 2 и в сбора на отчетите по индивидуалните водомери по ал. 3, по-голяма от 20 на сто, в 7-дневен срок операторът уведомява упълномощения представител на етажната собственост. При подаване на молба от упълномощения представител на етажната собственост в 10-дневен срок от уведомяването за установяване на причините операторът определя комисия, в която се включват молителят и представители на оператора.
(6) В 14-дневен срок комисията съставя протокол, в който отразява установените причини и предложенията за тяхното отстраняване. Когато установените причини се дължат на неизправност в сградната инсталация, те се отстраняват от потребителите в етажната собственост, които заплащат разходите за извършената проверка.
(7) Установяването на разлики по ал. 5, по-големи от 20 на сто, не е основание за неплащане на изразходваното количество вода.

ВиК дружеството е длъжно да уведоми домоуправителя за по-голям коефициент от 0.2, но ще извърши проверка само ако има подадена писмена молба.

            Въпроса, който се поражда е „Какви са причините за разликата от общия водомер?” (РОВ-под това съкращение е записано във квитанцията).
Ето и възможните причини:
  1. Теч от сградната водопроводна инсталация.
Начин на установяване: Необходимо е да се направи оглед и да се установи има ли течове в апартаментите и в общите части по щранговете или непрекъснато отитане на консумация от общия водомер.

  1. Течове от кранчета, тоалетни казанчета и други по апартаментите, които не се отчитат от индивидуалния водомер.При наличието на няколко такива теча, общия водомер ги отчита и от там се получава и разликата.
Начин на установяване: Като се провери отчита ли общия водомер непрекъсната консумация на вода и проврка във всеки апартамент за такива течове.

  1. Повредени водомери, които не отчитат консумация или отчитат само при силна струя.
Начин на установяван: Чрез пускане на възможно най-слаба струйка вода.
Развалените водомери няма да отчетат никаква консумация. На такива инкасаторите начисляват служебно на базата на броя на членовете на семейството по 5 куб.м. на човек. Ако начисляват за 2 човека, а в апартамента са 4 човека, то това ощетява всички живеещи във входа. Другата причина може да бъде в случай, че инкасатора не начислява по 5 куб.м/човек както е според наредба 4 на МРРБ, а на базата на минал период. Това също ощетява всички обитатели на входа.
      Тези водомери, които отчитат само при силна струя няма да отчетат малката консумация, така че това е причина да се натрупва разлика на общия водомер. Причината може да е задръстване на водомера – отстранява се чрез почистване, или износени механизми – заменя се с нов / излиза колкото да се отремонтира стария/.
      Всички водомери във входа трябва да са с година на пломбата поставена от метрологията не повече от 5 г. от момента на проверката във входа. Ако има такива по-стари от 5 г. то служител на ВиК трябва да издаде предписание за смяна на индивидуалния водомер. Предписанието е задължително.

  1. При кражба на вода.
Начин на установяван: Консумацията на абоната е неестествено ниска. За мен нормална консумация е 2.5 -3 куб.м. вода на човек. Ако живеят 4 човека, а имат 3 куб.м вода това буди подозрение. Необходимо е да се провери дали е манипулирана пломбата на холендъра или тази поставената от метрологията.

Какви са изводите от всичко казано до тук? 

Необходимо е домоуправителите или упълномощени лица да бъдат активни в съдействието при отчитането на водомерите и активни в установяването на причините за високите разлики от общия водомер.

При необходимост за извършване оглед за причините за високи разлики от общия водомер бих могъл да извърша тази работа за вас.


12 коментара:

  1. Инкасаторите отчитат индивидуалните водомери ,като записват винаги по-малката цифра пример-водомера показва -6,800 куб.,а те записват- 6куб. и като се съберат всички 12 апартамента отчетени по този начин се получават разлики между общия и индивидуалните водомери .тази разлика се плаща 2 пъти -в месеца на отчитане и в следващия месец .когато е отчетена като цял кубик на индивидуалния ни водомер .КАК ЩЕ КОМЕНТИРАТЕ ЛЪЖИТЕ НА ВиК ДРУЖЕСТВАТА ?

    ОтговорИзтриване
  2. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  3. Не си струва да си хабите нервите и времето за решаването на този проблем. ВиК имат много по-големи проблеми за решаване като намаляване на загубите от вода и проблема с кражбите на вода.Винаги ще има някоя и друга стотинка разлика. Аз се фокусирам върху това как да изкарам повече, а не как да спестя 2 лв на месец.

    ОтговорИзтриване
  4. Когато централния водомер е на минус 100 м3,какво се случва?Сещате се от къде е минуса,няма да обяснявам схемата на ВИК за двойното плащане.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако е така, нямате проблем. Така няма да имате допълнително начислена вода от общия водомер.

      Изтриване
  5. Коментирате само кражби от ВиК. Ще помоля да ми кажете към кого да се обърна за установяване с протокол кражбата на вода от мен. В шахтата на двора има мой водомер. Захранил съм ет.1 и след това без мое знание през стената другите съсобственици са се захранили на ет.2. Не желаят да имат индивидуален водомер и така ме ощетяват. Моля за съвет и помощ.

    ОтговорИзтриване
  6. Здравейте. Щом има кражба подайте жалба в полицията. Те ще направят разследване.

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте,моля за съдействие: получих фактура за три месеца,като използваната от мен вода е общо 35кубика(което си е около 10-11кубика на месец).Обикновено толкова плащам,но в края на фактурата имам надписани 14 кубика общо потребление от общия водомер?!Това за мен е нечовешко много.Моля,да ме насочите как да подходя в случая.

    ОтговорИзтриване
  8. Добре, при нас е следния проблем след отчитане на водомерите, и после на общи винаги има разлика около теб 50 кубика, а последния месец са 100.Всеки месец се засипан общия водомер и все повече кубици, един път не излязоха точно. Значи изразходвам около 13кубика, а общата е 20 и повече понякога. Говорихме с тях никакво съдействие даже се държат арогантно

    ОтговорИзтриване
  9. Slotyro Casino & Hotel
    The Spa at Slotyro offers 하남 출장마사지 a 평택 출장안마 variety of 동두천 출장샵 services including online 양주 출장안마 casino games, poker games, live dealers and sports betting. View customer  Rating: 2 · 청주 출장마사지 ‎1 vote

    ОтговорИзтриване
  10. Лиляна Христова

    ОтговорИзтриване
  11. Лиляна Христова11 юни 2025 г. в 10:53

    Много проблеми с общия водомер .При четвъртото отчитане на 2024г ни поставиха измервателен уред за дистационно отчитане .на общия водомер. Как може да бъдем уведомявани за разликата от отчетените индувидуални водомери и приходния водомер на входа.

    ОтговорИзтриване